Lekcja 9: Podstawowe metryki w SaaS

Wersja audio lekcji


Metryki w SaaS

Liczba klientów

Liczba użytkowników

MRR – Miesięczny przychód z subskrybcji (Montly Recurring Revenue)

ARR – Roczny przychód z subskrybcji (Annual Recurring Revenue)
ARR = MRR x 12

ARPU – Średni przychód z jednego klienta (average revenue per customer)
ARPU = MRR / liczba użytkowników

Przykładowo:
Liczba użytkowników = 200
MRR = 10000 zł
ARPU = 10000 / 200 = 50 zł

Koszt pozyskania klienta (CAC: Customer Acquisition Cost)
CAC = Koszt sprzedaży i marketingu / Liczba pozyskanych klientów

Przykładowo:
Koszt sprzedaży i marketingu = 10 000 zł / miesiąc
Liczba pozyskanych klientów = 10
CAC = 10 000 / 10 = 1000 zł

Churn rate – Procentowy odpływ klientów
Churn rate = liczba klientów rezygnująca z usługi / liczba wszystkich klientów

Przykładowo:
Liczba klientów rezygnująca z usługi = 5 / miesiąc
Liczba wszystkich klientów = 100
Churn rate = 5 / 100 = 5%

CLT – Średnia długość życia klienta (Customer lifetime)
CUSTOMER LIFETIME = (1/Churn rate) * 100

Przykładowo:
Churn rate (jaki % klientów opuszcza Cię miesięcznie) = 3%
Customer lifetime = (1/3) * 100 = 33 miesiące

LTV – Całkowita wartość klienta (customer lifetime value )
LTV = ARPU * Customer lifetime

Przykładowo:
ARPA = 100 zł
Customer lifetime = 24 miesiące
LTV = 100 zł x 24 miesiące = 2400 zł

Więcej metryk znajdziesz tutaj:
http://www.marcinmuras.com/najwazniejsze-metryki-w-saas-czyli-co-i-jak-mierzyc-aby-twoj-startup-rosl/